Po dvou neúspěšných pokusech dostat se na gymnázium se rozhodujeme přesunout v 8. třídě M. na Expediční Scio školu. Co to je, co nás k tomu vedlo, co nám to přineslo a zda to byl dobrý nápad se dočtete v tomto článku.
V 8. třídě se u M. velmi zhoršil kolektiv ve třídě. Je to zmíněno již v úvodu článku Naše cesta na gymnázium. Po skončení lockdownů a návratu do tříd a po příchodu několika dalších problematických žáků jde kvalita výuky ve třídě dolů a hluk v hodinách nahoru. Navíc mají 3x týdně odpoledku skoro do čtyř hodin. Po pár měsících nám dává čím dál tím menší smysl, aby M. na tuto školu chodil, ani on není ve třídě spokojený a tak zkoušíme hledat alternativu a nakonec skutečně najdeme.
A tak se M. v půlce listopadu loučí s roztockou základkou a přesouvá se na doporučení známé a po týdenním zkušebním pobytu (výuka online) na Expediční Scio školu. Jak tato škola funguje a jaké vyznává hodnoty se nejlépe dočtete na jejich stránkách. Zde jen ve stručnosti. Princip výuky je takový, že 3 týdny v měsíci se děti učí online (vždy od 9 do 13h). A na 1 týden v měsíci pak odjedou na expedici (tj. vždy na jiné místo, chaty, skautské základny apod…). Myšlenka školy je zajímavá, program smysluplný (ale naprosto nekompatibilní s běžnými osnovami).
Proč zrovna Scio škola
K tomuto radikálnímu kroku do neznáma jsme se odhodlali z následujících důvodů :
- je to jen na rok a půl (snad tedy M. nezapomene jak vypadá normální výuka, že existují známky apod…)
- pokud by pokračoval lockdown (jako že nepokračoval), tak škola, která má online výuku zavedenou, nebude špatná (v Roztokách nebyla moc dobře zvládnutá)
- jsme si vědomi, že Scio škola ho určitě na zkoušky nepřipraví, ale to základka v Roztokách také ne
- naopak na Sciu bude mít spoustu volného času k samostatné přípravě (ráno vždy od 8 do 9) a díky tomu, že nemají žádné odpolední vyučování, má i odpoledne čas na kroužky i doučování
- a neměl by být problém zde dosáhnout na samé jedničky (mají slovní hodnocení, které se pak transformuje)
No a jak jsme byli spokojeni
M. se ve škole líbí (většinou), na expedice jezdí rád.
Všechny výše uvedené body se potvrdily, takže v tomto směru to fungovalo dle představ.
Nicméně k jejich přístupu, principům a kvalitě výuky máme dost výhrady a jsme zvědavý, zda M. zvládne přejít zase na normální systém výuky. Z předmětů typu Fyzika, Dějepis, Chemie apod. neví vůbec nic, takže to na gymnáziu nebude mít lehké.