V roce 2021 zkouší M. přijímačky na šestileté gymnázium a K. na osmileté. A po zkušenostech z předchozího pokusu do toho tentokrát jdeme s oběma dětmi již naostro.
Dva roky uplynuly od prvního pokusu a zkoušíme to znovu. Jsme již poučeni, bez intenzivní přípravy to v Praze nepůjde.
Příprava dětí
Volíme tedy doporučené (a drahé) přípravné kurzy u paní, která (prý) úspěšně připraví 90% dětí. Kurzy probíhají v malých skupinkách jednou týdně, k tomu by měla být alespoň hodina domácí přípravy každý den, o víkendech ideálně testy nanečisto. Paní má kurzy dobře připravené, soustředí se skutečně na “umění vyplňovat Cermatové testy”, krom faktických informací učí různé finty na různé typy příkladů. Je zajímavé, že co já (matfyzák) bych řešil soustavou několika rovnic o několika neznámých (což děti vůbec neumí), se dá elegantně vyřešit s pomocí malování puntíků a trochou logiky… jen na to přijít.
Bohužel, do období příprav přišel Covid, lockdown a testy se začaly odehrávat na dálku online. A to už (alespoň u nás) tak dobře nefungovalo.
Navíc poprvé narážíme na “magickou bariéru” 40 bodů. Paní, co vede přípravné kurzy, vyhrožuje, že je potřeba psát testy aspoň na 45 bodů a zároveň slibuje, že toho intenzivní přípravou dosáhneme. Nicméně jak se blíží termín, tak ani M. ani K. nedokáží tuto magickou bariéru překročit a nad 45 bodům to prostě nejde. Ne že by občas nad 40 nějaký test nenapsali, ale průměrně se to zastaví někde těsně pod tou 40kou a zlepšování už pak s dalšími měsíci přípravy moc neprobíhá. A pro ty co to nezkoušeli, dostat se nad 40 opravdu není snadné, prostor pro chyby a nevědomost tam skoro není.
Zkoušíme i několikrát Testy nanečisto přímo ve škole (krom těch, které píšeme na dálku v rámci přípravných kurzů), aby si děti zvykly na prostředí a atmosféru.
Strategie výběru školy
Krom přípravy se věnujeme také strategii výběru školy (více o tom v samostatném článku). U K. jsme již poučeni a volíme jedno lepší a jedno horší gymnázium jako fallback (jak to poznat je více rozebráno ve třetím pokusu).
U M. je to ale se strategií horší. Šestiletých gymnázií je bohužel hodně málo, otvírají max. jednu nebo dvě třídy a zájem je velký. Nedaří se nám najít fallbackové gymnázium v rozumné dostupnosti.
Zkoušky a výsledky
No a jak to dopadlo. Zkoušky proběhly. Obě děti vše napsaly celkem v klidu. Tj. nějak moc nepanikařily, nehroutily se, nebyly (moc) nervózní. Díky covidu testy psaly v rouškách, což bylo dost nepříjemné.
Důležité poučení od K. Dojděte si během přestávky mezi testy na záchod. Při druhém pokusu to neudělala, a test z ČJ musela odevzdat o něco dřív bez pořádné kontroly, protože prostě už musela… :). Po opuštění třídy již není možné se vrátit.
K. napsala testy cca na 37+36 bodů. S tímto výsledkem je i na fallbackovém gymnáziu celkem hluboko pod čarou.
M. dopadl lépe. Napsal testy na slušných 41 (vlastně 43, viz dále)+39. Bohužel i s tímto výsledkem je na nějakém 100. místě pod čarou (hlásí se 600, berou 30 nebo 60).
Odvolání a nahlížení do spisu
Byť tomu moc šancí nedáváme, posíláme na všechna čtyři gymnázia odvolání. U M. navíc využívám nahlížení do výsledků, protože nám z jednoho gymnázia poslali i opravené testy a u jednoho příkladu se mi zdá, že body strhli nespravedlivě. Zahajuji složitý proces reklamace, u školy, u magistrátu, u Cermatu, který je nakonec úspěšný (paní na magistrátu to prý ještě nezažila) a M. dostává někdy v srpnu +2 body.
Více o odvolání a nahlížení do spisu najdete v samostatném článku.
Bohužel, ani tyto 2 body nestačí, aby se M. dostal, chybí mu ještě 2 další. A tady si rveme vlasy, zde jsme podcenili další dosud nezmiňovaný strategický bod. A to body navíc za známky na vysvědčení (opět více v samostatném článku). M. neměl totiž na posledním vysvědčení samé jedničky, ale dostal dvě dvojky. Dost nesmyslné dvojky, v době zmatené online výuky za covidu bylo jakékoliv hodnocení dost mimo. A kvůli těmto dvojkám přišel právě o ty 2 chybějící body. Kdybychom si toto uvědomili a donutili ho si známky vylepšit, mohl být klid.
Mezi tím přichází překvapivá zpráva. K. na odvolání nakonec na fallbackové gymnázium vzali. Radujeme se z toho, jedno dítě je tedy snad vyřízené. Ale radost není úplná, kazí nám to “pocit nespradlnosti” vůči Matějovi, který se byť s lepším výsledkem ani na podruhé nedostal.
Ještě jedna šance
S M. zkoušíme ještě druhé kolo. Resp. regulérní druhé kolo žádné šestileté gymnázium nevypisuje (vše se beze zbytku zaplní v prvním kole). Ale donese se k nám, že jedno soukromé osmileté gymnázium nabírá 2 žáky do tercie. A hlásí se jen 4 včetně nás. Šance je vysoká. M píše opět další testy (neoficiální, jakási variace Cermat testy + angličtina). Dá slušné skóre (cca 40+40+ dobrý výsledek z angličtiny), ale bohužel to prý nestačí a je až třetí. Nakonec se dozvídáme (neověřená informace), že to možná nebylo úplně čisté a dva noví žáci se představovali stávajícímu kolektivu ještě před zkouškami… holt na soukromých školách jdou věci asi i jinak.
No, tak K. je vyřešená a M. si to bohužel bude muset zopakovat za 2 roky potřetí.
Poučení
- Na šestilété gymnázia je to těžké, je jich málo
- Volte vždy jednu fallbackovou školu
- Vždy podávejte odvolání, i když to vypadá beznadějně
- Nahlížejte do výsledku, i Cermat jde ukecat
- Nepodceňte známky na vysvědčení